Ostatnie komunikaty oraz prezentacje inwestorskie Noctiluci


Noctiluca w ostatnim czasie uczestniczyła w kilku webinarach wraz sesjami Q&A, które z zainteresowaniem wysłuchaliśmy. 24 października ukazał się komunikat o zawarciu umowy NDA z jedną z największych amerykańskich korporacji, a 13 października o umowie pożyczki od firmy Synthex Technologies na 4 mln zł, słowem sporo się działo, więc chcielibyśmy o tym trochę napisać i to skomentować.

24.10.2022 Spółka podpisała dwustronną umowę NDA (ang. Non-Disclosure Agreement) oraz weszła w etap zaawansowanych negocjacji umowy MTA (ang. Material Transfer Agreement) z amerykańską międzynarodową firmą technologiczną, będącą właścicielem m.in. kilku serwisów społecznościowych i komunikatorów internetowych oraz spółki zajmującej się tworzeniem gogli wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Partner jest amerykańskim międzynarodowym konglomeratem technologicznym, a podmioty wchodzące w jego skład zajmują się reklamą, komunikacją mobilną, tworzeniem gogli VR/AR oraz inteligentnych wyświetlaczy i wideotelefonów. Partner skupia się na budowie koncepcji “metaverse”, która łączy wszystkie produkty i usługi, w tym gogle i wyświetlacze wykorzystujące OLED.
No cóż, nietrudno się domyśleć, co to za firma. Dołącza ona jako czwarta do „nieodkrytych” największych międzynarodowych firm z którymi Noctiluca będzie prowadziła proces. Brawo dla spółki.

Link do komunikatu

13.10.2022 Zawarta została pomiędzy Noctilucą, a jej największym akcjonariuszem firmą Synthex Technologies umowa finansowania rozwoju Noctiluca S.A. o łącznej wartości do 4 mln zł. Finansowanie przeznaczone zostanie na zwiększenie mocy produkcyjnych i badawczych spółki (m.in. wyposażenie laboratorium oraz urządzenia laboratoryjne) w ramach nowo urządzanej powierzchni laboratoryjnej oraz udzielenie finansowania na prowadzenie dalszych prac wdrożeniowych rozwiązań.

Link do komunikatu

W ciągu ostatnich dni odbyły się dwie prezentacje spółki dla inwestorów indywidualnych: „na żywo” na konferencji Książęca Street oraz on-line na GPW Innovation Day. Jak wspomnieliśmy powyżej były one połączone z sesjami Q&A, oraz możliwością osobistych rozmów z członkami zarządu spółki (konferencja na żywo oczywiście) – z tych okazji skorzystaliśmy i chcielibyśmy podzielić się pozyskanymi informacjami oraz swoimi wrażeniami:

  • Spółka podkreśla, że jeśli chodzi o 3 i 4 generację OLED na świecie są tylko obecne trzy podmioty – Kynlux, Cynora oraz Noctiluca. Jest też oczywiście Uniwersal Display Corporation, który obecnie opanowuje 80% rynku – ale to technologia 1 i 2 generacji, która z powodu swoich dużych ograniczeń (m.in. wypalanie się emiterów) będzie systematycznie wypierana i ten trend jest nie do zatrzymania. Przedstawiciele spółki podkreślają, że dlatego pole do rozwoju jest tak olbrzymie. Dodatkowo warto wspomnieć, ze zarówno Kynulux oraz Cynora mają w akcjonariacie Samsunga + LG. Inni producenci coraz częściej zwracają się do Noctiluci, bo jest samodzielnym podmiotem, a z powyższymi istnieje prawdopodobieństwo, że Samsung + LG zablokują rynek, co generuje ryzyko załamania łańcucha dostaw.

  • Bardzo ciekawy aspekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (ograniczenie zużycia prądu przez wyświetlacze) w aspekcie perspektyw producentów OLED. Od 1.03.2023 usuwa z rynku europejskiego sporą część (wg. różnych szacunków duże kilkadziesiąt procent) LCD jako nieefektywne energetyczne. Większość światowej produkcji LCD jest zlokalizowana w Chinach, w czasach dzisiejszych rozgrywek geopolitycznych i dzielenia krajów na „dobre” i „złe” nie sądzimy, aby doszło do zasadniczego cofnięcia tego kierunku.

  • Cała organizacja spółki dojrzewa i rośnie. Realizacja coraz większej ilości projektów wymaga rozbudowy – od stycznia w Polsce podwoi się ilość sprzętu i powierzchni oraz jak powiedział dyrektor rozwoju biznesu “nowa powierzchnia to podwojenie zespołu”.

  • Nie boją się naruszeń patentowych, a jeśli nastąpi to po podpisaniu umowy, to już w ogóle “tego byśmy sobie życzyli” (cytat). Podkreślają najwyższą jakość kancelarii patentowej, która ich obsługuje wraz z czołowym prawnikiem, który znalazł się wśród 300 najbardziej skutecznych prawników patentowych na świecie (wygrane sprawy sądowe).

  • Na nasze pytanie zadane w czasie prezentacji, co z niebieskim emiterem, czyli tzw. „Świętym Gralem”? – odpowiadają, że nie jest to kwestia „czy”, ale „kiedy”. Podają orientacyjne 18-24 m-cy. Tłumaczą , że to ciągły proces, tworząc emitery wysyłają je do Korei na próby, potem odsyłają do LG. Spółka weryfikuje i mówi co trzeba poprawić i tak krok po kroku powstaje coraz lepszy produkt. Podkreślają, że ten proces to nie jest tylko ich praca, ale różne elementy poprawiające się po stronie partnerów, w tym oprogramowanie itp., a każdy element to m-ce. Ale na koniec powinno się to zmieścić w czasie jak wyżej.

  • Zwrócenie uwagi na łańcuch dostaw producentów wyświetlaczy – padł przykład Cynory, którą z całym IP przejął Samsung (przy okazji zwolniono wszystkich pracowników). Prawdopodobnie Cynora „uzależniła” od siebie tj. od swoich produktów Samsunga i nie mogąc sobie pozwolić na ryzyko kluczowego, z punktu widzenia tego co robi i bardzo trudnego do zastąpienia dostawcy, wykonał ruch jak wyżej.

  • Podane ponownie zostały roczne wydatki na R&D Samsunga – 19 mld USD, LG 5,2 mld USD, w odniesieniu do nakładów Polski na B+R- 7 mld USD. Dane te znaliśmy i to oczywiście nie dotyczy tego wpisu, ale musimy zrobić tutaj dygresję, bo jest to niesamowicie dla nas przytłaczające i generujące pytania gdzie zmierza kraj, który bez strategicznego spojrzenia potrafi wydawać setki mld zł ze specjalnych funduszy (poza budżetem) na rozwiązywanie obecnych problemów, które w dużej mierze sam spowodował, jednocześnie wydając tylko 7 mld na B+R…

  • Partnerzy technologiczni – ITRI, KHU, KIT, Fraunhofer IAP. To czołowe instytucje technologiczne Niemiec, Korei i Tajwanu
    Np. ITRI- ogromny ośrodek, jednostka działająca na rzecz przemysłu tajwańskiego. Jak mówią przedstawiciele spółki to bardzo perspektywiczny oraz obiecujący partner. Daje przełożenie na rynek tajwański. Pozwala testować urządzenia na Tajwanie oraz jest przełożeniem na tajwańskich producentów wyświetlaczy, i dzięki „uwiarygodnieniu” ITRI zdobywają zaufanie tych producentów.
    Zresztą temat, o którym udało nam się porozmawiać w kuluarach z przedstawicielami spółki, to specyfika kontaktów handlowych z partnerami z Azji, zdobywania ich zaufania i w konsekwencji mając przełożenie na biznes. To fascynujące zagadnienie, o którym w Polsce w ogóle się nie mówi, a z którego my też nie za bardzo zdawaliśmy sobie sprawę.

  • Partnerzy komercyjni – LG, Inuru, Fligen oraz „nieodkryci” cytujemy za prezentacją oraz z ostatniego komunikatu (nieodkryci to nie znaczy nieznani, wystarczy kilka minut (sekund?) z Google)

    USA – amerykańska międzynarodowa firmą technologiczną, będącą właścicielem m.in. kilku serwisów społecznościowych i komunikatorów internetowych oraz spółki zajmującej się tworzeniem gogli wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Amerykański międzynarodowy konglomerat technologiczny, a podmioty wchodzące w jego skład zajmują się reklamą, komunikacją mobilną, tworzeniem gogli VR/AR oraz inteligentnych wyświetlaczy i wideotelefonów. Skupia się na budowie koncepcji “metaverse”, która łączy wszystkie produkty i usługi Partnera, w tym gogle i wyświetlacze wykorzystujące OLED.

    Japonia – japoński konglomerat chemiczny. Podmiot wchodzący w skład grupy będącej jednym z największych globalnych producentów samochodów i autobusów oraz komponentów do elektroniki użytkowej – umowa MTA

    USA – największy na świecie producent elektroniki użytkowej. NDA, negocjowana MTA. Większość produktów spółki ma interfejs zbudowany wokół wielodotykowych ekranów OLED

    Szwajcaria – największy na świecie producent zegarków. Noctiluca projektuje nowy stack, tusz i materiały dedykowane do urządzeń wearables (smartwatch). Pracują z nim – nad “smartwatchem przyszłości” – to już z wypowiedzi spółki

  • Współpraca z Filgenem – w pierwszym miesiącu otrzymali zainteresowanie na kilkadziesiąt związków, zatrudnili jedną osobą, która będzie tylko to obsługiwać. Od stycznia w spółce będzie rzecznik patentowy, które produkty z zapytań mogą legalnie sprzedawać. Model współpracy – zazwyczaj wysyła się partię próbną, a jeśli klient jest zadowolony to proces dalej się toczy, a dyrektor rozwoju biznesu Mateusz Nowak zapewnia, że będzie tak nadal, ponieważ “jeszcze nigdy nie usłyszeli, że mają zanieczyszczone lub niedopracowane związki”. Potem buduje się swego rodzaju “kula śnieżna”.

  • Strategiczna lista działań na 2022, 2023, 2024

    Procedura każdej umowy: najpierw rozmowy wstępne NDA, potem MTA Material Transfer Agreement – szeroko zakrojona umowa co ich partner chce zrobić ze związkiem, który przekazują do testów. Ten krok poprzedza ostateczny etap Join Development Projekt JDP
    W prezentacji przedstawiono wiele takich otwartych procesów, na różnym stopniu zaawansowania – należy je po prostu śledzić. To najlepszy sposób na wyrabienie spojrzenia na wiarygodność spółki

  • Umowy dystrybucyjne – dystrybutorzy mają im zapewnić pokrycie światowe dodatkowo Noctiluca współpracuje z lokalnymi organizacjami zrzeszającymi firmy fotoniczne

  • Emisja IV kw. – 1,5 mln EUR to oferta prywatna skierowana do inwestorów profesjonalnych
    2024 – oferta publiczna wraz z przeniesieniem na GWP

  • 5 elementów fundamentalnych spółki, oparte na zespole, czyli ludziach
    1) rynek – know-how z kim rozmawiać, 2) nauka – zbudowany zespół wyspecjalizowanych chemików, co nie jest takie oczywiste, 3) wdrożenie – zespół w Korei (w ostatnich miesiącach przetestował ponad 100 ich wyświetlaczy), 4) komercjalizacja 5) ochrona IP – jedna z najlepszych na świecie ochron patentowych – doświadczenie w sprawach sądowych


Podsumowane – ważnym dla nas elementem jest silna organizacja spółki posiadająca swoje kompetencje na każdym niezbędnym elemencie począwszy od rynku, poprzez naukę, wdrożenie, komercjalizacja, skończywszy na ochronie IP. Widzieliśmy już wiele spółek na rynku, z znakomitymi produktami, gdzie brak kompetencji w jednej potrzebnej dziedzinie pogrzebało lub skrajnie opóźniło najlepsze plany rozwoju.
Wrażenie na nas zrobiło opisywanie procesu wdrażania własnych emiterów do produktów klientów. Zdaliśmy sobie sprawę, że spółka od podpisania NDA, potem MTA oraz JDP i miesiącach które upływają na testowaniu oraz ulepszaniu emiterów wchodzi z gotowym produktem w łańcuch dostaw, z którego tak łatwo nie można jej usunąć. Jest to ważne dla wszystkich producentów, a już szczególnie ważne na rynkach azjatyckich z ich odmienna kulturą i budowaniu zaufaniu do dostawcy. Zmiana jeśli jest możliwa trwa długie kwartały, a nawet lata, czego przykładem są przejęcia konkurencyjnych producentów emiterów przez globalnych dostawców, aby takie ryzyko minimalizować i nie być od tego zależnym. To przemyślenie jest chyba jednym z najważniejszych, bo jest bezpośrednio związane biznesem, czyli przychodami, ew. przejęciem oraz przyszłością spółki. Dalej brak dużych potrzeb kapitałowych, uwiarygodnienie poprzez umowy z największymi firmami oraz lokalizacja i perspektywy światowego rynku OLED pozwalają nam coraz bardziej pozytywnie patrzeć na Noctilucę.

Michał Wachowiak



Czytaj więcej: