W ostatni czwartek Noctiluca wypuściła swój raport za II kw., a dzień później zorganizowała webinar z sesją Q&A. Dla nas to czas, aby pochylić się i zaktualizować obecny stan spółki. Przyznajemy, że ostatni raport był przez nas mocno wyczekiwany, bo spółka, jakiś czas temu zrezygnowała z publikowania raportów miesięcznych. Było to spowodowane wejściem w życie uchwalonych przez Zarząd GWP nowych „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na NewConnect 2024”, które nie zawierają praktyki publikowania raportów miesięcznych. Zostawiając na boku decyzję Zarządu GWP, która w tym konkretnym przypadku naszym zdaniem jednoznacznie ogranicza dostęp akcjonariuszy do informacji, przekazujemy sugestię spółce, aby przeszła na klasyczny biuletyn inwestorski. Spółka działa w bardzo skomplikowanych obszarach technologicznych i ma relacje biznesowe z wieloma partnerami. Śledzenie tego wszystkiego jest trudne dla przeciętnego inwestora, a przy braku systematycznych rozszerzających informacji (poza samymi ESPI) staje się wręcz niemożliwe. Miesięczny biuletyn inwestorski, który będzie kierowany do zainteresowanych inwestorów wiele problemów by nam rozwiązywał.
No dobrze, powyższe oczywiście dodajemy na marginesie, bo nie o tym chcieliśmy pisać, najważniejsze są fundamenty, czyli nowe informacje ze spółki. Nie naszym celem jest przekazywać wszystkiego, co nowego spółka podała, bo zainteresowani inwestorzy na pewno samodzielnie mocno przestudiowali właśnie opublikowany obszerny raport. Dla nas ważne jest wychwycenie głównych kierunków i trendów w spółce oraz określenie jak my na to wszystko patrzymy. Dla uszczegółowienia informacji można zawsze zajrzeć do bardzo merytorycznego raportu, który uściśla wiele kwestii i do tego zachęcamy.
Kiedy w ostatnich tygodniach Noctiluca opuściła swój prawie dwuletni trend boczny wyznaczany przez wsparcie w pobliżu 100 zł i zanurkowała w okolice 77 zł chyba każdego akcjonariusza to zaniepokoiło. Czy jest coś o czym nie wiem? Takie pytania zadawała sobie pewnie niejedna osoba. Jednak, wydaje się, że aktualny raport nie pozostawia wątpliwości, spółka systematycznie realizuje wszystkie określane przez siebie cele, czyli kamienie milowe. Zdanie przedstawicieli spółki, które wypowiedzieli na ostatnim webinarze, iż są oni „w najlepszej kondycji w całej swojej historii” też ma bardzo ważny dla nas wymiar. Nie wszystkim spółkom oczywiście wierzymy, ale tych ludzi spotykaliśmy i rozmawialiśmy z nimi wielokrotnie. Doświadczenie mówi nam, że spółki to ludzie, a w małych, rozwijających się spółkach ta zasada ma szczególne znaczenie.
Ale do konkretów, czego dowiedzieliśmy się o spółce.
Finanse oraz emisja
Spółka posiadała na koniec drugiego kwartału 2024 ponad 2,5 mln zł oraz możliwości linii pożyczkowych w ramach umów podpisanych z Synthex Technologies i Rubicon Partners zabezpieczające bieżące potrzeby w najbliższych kwartałach. Odpowiadając na pytania dotyczące planowanej emisji przedstawiciele spółki jednoznacznie wyrażali opinię, że w najbliższych miesiącach nie są zmuszeni do jakiejkolwiek emisji. Ponadto wskazywali, że każda poprzednia emisja była plasowana wyżej, dlatego jeśli cena nie będzie dla nich odpowiednia, to będą ją przesuwać w czasie. Jednak mamy z tyłu głowy, że spółka ma konkretne plany rozwoju (opisane w dalszej części artykułu), które wymagają nakładów pieniężnych.
Nowe umowy
W drugim kwartale br. spółka pozyskała dwóch kolejnych klientów oraz zrealizowała dla nich pierwsze zamówienia. Są to: producent monochromatycznych paneli OLED z USA oraz „czołowy gracz” bezpieczeństwa dokumentów z Europy. Ponadto w lipcu 2024 podpisała nową umowę dystrybucyjną z partnerem z USA – ACS Materials, który jak twierdzą ma znakomite relacje w USA, Kanadzie i Australii. Umowa ta nie wygenerowała jeszcze przychodów. Trwa „onboarding” zespołu sprzedażowego dystrybutora, czyli przekazywanie informacji technicznych o materiałach oraz szkolenia, ponieważ każdy dystrybutor, w szczególności materiałowy, musi dokładnie wiedzieć i rozumieć co sprzedaje, wówczas proces sprzedaży staje się optymalny.
Realizacja projektów z pipeline, subiektywne i w oczywisty sposób niepełne wybrane przez nas najważniejsze tematy
- koreański partner (LG): spółka podpisała z partnerem umowę przedłużającą oraz pogłębiającą współpracę nawiązaną na bazie umowy zawartej na początku 2022 roku. Zwiększa ona ilość kolorów i wolumenów materiałów przekazywanych do testowania.
- została złożona dokumentacja do projektu na rzecz koreańskich partnerów przy udziale przemysłu i jednostek naukowych. Projekt ten zakłada wspólny rozwój urządzeń z emiterami III i IV generacji w kolorze czerwonym i zielonym. Efekty rozmów spodziewane są w 3Q 2024.
- kilku światowych producentów: obecnie trwa testowanie materiałów spółki na bazie podpisanych umów MTA, a w 2024 spółka spodziewa się podpisania kolejnych umów MTA. Spółka będzie dążyć do docelowego przechodzenia od MTA do projektów Joint Development Projects, rozpoczynając od 2H 2024.
- szwajcarski partner (Swatch) – przekazano demonstratory z autorskimi emiterami TADF naniesionymi techniką druku (IJP). Obecnie opracowywane są docelowe dedykowane tusze na linię produkcyjną partnera. W 2H 2024 planowane jest wejście do pierwszego produktu końcowego, a w 1H2025 wejście na linię produkcyjną i rozpoczęcie regularnych dostaw. Spółka wraz z partnerem planuje wejście do drugiego produktu końcowego i rozpoczęcie JDP w kolejnej marce zegarków.
- niemiecki partner (Inuru) – w drugim kwartale 2024 Spółka uzgodniła z partnerem zakres kolejnych dostaw. Zakończono ustalenia odnośnie kolejnych kroków dotyczących komercjalizacji na rzecz podmiotów trzecich jednego z dedykowanych high performance materials jaki spółka opracowała we współpracy z partnerem. Strony zawarły umowę (ESPI z 26.07.2024) dotyczącą komercjalizacji tego materiału, który dodatkowo będzie przedmiotem zgłoszenia patentowego. Materiał wchodzi do portfolio materiałów Noctilucy.
- tajwański partner: partner ten jest producentem diod OLED, a jego główne produkty to wyświetlacze OLED (pełnokolorowe i monochromatyczne) oraz zginane, przezroczyste i matrycowe OLED. Spółka rozpoczęła procedowanie MTA z Partnerem, którego celem będzie screening materiałów spółki oraz docelowy Joint Development Project z użyciem TADF spółki i stacka partnera w celu budowy kompleksowej oferty PVD, tj. możliwości oferowania gotowego emitera i wzoru referencyjnego stacka OLED
- amerykański partner – spółka zrealizowała pierwsze zamówienie dla producenta monochromatycznych paneli OLED z USA. Po udanych testach zakładane wejście w projekt monochromatycznego wyświetlacza o prostym zastosowaniu jeszcze w 2024. Spowodowało to zwiększenie szansy na JDP z 35% w ostatnim raporcie kwartalnym do 80%
Road map’a najbardziej zaawansowanych rozmów (status relacji i planów z partnerami komercyjnymi) – stan na VII 2024 oraz Road map’a najbardziej zaawansowanych rozmów z partnerami komercyjnymi w podziale na obszary komercjalizacji monetyzacji oraz lata, w którym spółka zakłada uzyskanie przychodów z danego partnerstwa – odsyłamy do raportu
Noctiluca operacyjnie na tle porównywanych graczy rynkowych
Spółka dokonała niezwykle ciekawego porównania swojego rozwoju z Cynorą, UDC i Kyulux’em w odniesieniu do: lat prowadzonej działalności, wygenerowanych przychodów, posiadanego IP oraz wyceny rynkowej. Zwracamy uwagę, to nie tradycyjnie używana przez analityków metoda DCF, tylko rzetelnie porównanie fundamentalne do innych podobnych spółek z branży. Można samodzielnie wyciągać takie lub inne wnioski, ale podane z analizy dane są faktami, z którymi nie można dyskutować. Wszystkich zainteresowanych odsyłamy do raportu, który bardzo dokładnie to przedstawia.
Wybrane zdarzenia oraz trendy rynkowe, czyli otoczenie.
1. Branżowe raporty analityczne wskazują na systematyczny wzrost urządzeń z panelami OLED w coraz większej liczbie aplikacji, napędzamy głównie przez IT i automotive.
2. Obserwuje się mocną konkurencję pomiędzy producentami chińskimi i koreańskimi, przy czym warto zauważyć, że produkcja małych i średnich OLED w Chinach po raz pierwszy przewyższa produkcję w Korei. Główną przyczyną wzrostu produkcji w Chinach i spadku w Korei są niższe dostawy do Apple i wzrost popularności OLED-ów w chińskich smartfonach.
3. Analitycy szacują, że globalny rynek wyświetlaczy do smartwatchów osiągnie 359 mln sztuk w 2024 roku (wzrost z 259 mln sztuk w 2022 roku) oraz że w 2024 r. technologia OLED ostatecznie wyprzedziła LCD i obecnie posiada 53% udziału w rynku wyświetlaczy do smartfonów.
4. Chiny rozwijają technologię IJP tworząc własny ekosystem materiałów i komponentów, ponieważ Korea próbuje ograniczać im dostęp do technologii PVD.
5. Indie stają się kolejnym graczem na rynku wyświetlaczy i budują własne moce produkcyjne w celu zaspokojenia swojego dynamicznie rozwijającego się rynku wewnętrznego.
Strategia Noctiluca na lata 2024-2025 – ten element pokazano po raz pierwszy publicznie
Wewnętrznie przeanalizowano „wąskie gardła”, czyli potencjalne „hamulce” dalszego dynamicznego rozwoju spółki. Zidentyfikowano najważniejsze z nich: w pełni już wykorzystany potencjał obecnego zespołu w Toruniu, budowa i testowanie przy udziale KHU ograniczone do 100 urządzeń i specjalizacja koreańskiego zespołu do segmentu display, budowa i testowanie paneli przy udziale ITRI i Fraunhofer. Jak pisze spółka standardowymi rozwiązaniami powyższych ograniczeń byłoby powiększenie zespołu 3-5 x krotnie, rozbudowa laboratorium w Toruniu, powiększenie laboratorium w Korei i pozyskanie kilku nowych partnerów budujących oraz testujących panele. Jednak rozwiązania te wymagałby istotnych inwestycji finansowych w zespół i rozbudowę laboratorium oraz poprzez korzystanie z podwykonawców nie dałby panowania nad całym procesem.
Zamiast powyższych zdecydowano się przyjąć strategię zakładającą stworzenie hubu OLED w Polsce i Europie z pozyskiwaniem IP z instytutów naukowych, aby następnie, po weryfikacji przekazywać te związki dalej do testowania przez globalnych partnerów oraz wdrażać do produkcji u klientów docelowych we współpracy z pomysłodawcami. Spółka już nawiązała współpracę z Instytutem Chemii Organicznej PAN, Uniwersytetem Gdańskim oraz dwoma francuskimi i jednym austriackim instytutem naukowym w celu wspólnych badań nad nowymi materiałami emisyjnymi i komercjalizacją niektórych rozwiązań. Spółka chce wykorzystać swoje zaplecze naukowo-inżynierskie, swoją pozycję na rynku oraz fakt, iż posiada i rozwija relacje biznesowe z 8 na 10 największych graczy w branży wyświetlaczy na świecie oraz z wieloma mniejszymi.
Drugim punktem strategii rozwoju na kolejne lata jest rozbudowa kompetencji inżynierskich poprzez zakup dedykowanego sprzętu oraz powiększenie zespołu. Spółka chce uzyskać możliwość samodzielnego testowania związków w diodach i prostych panelach oraz możliwość produkcji finalnych produktów. Wszystko to ma się przełożyć na skrócenie cyklu rozwoju produktu ze 120 do 80 dni. Ponadto Noctiluca, jak pisze, planuje przejść od pioniera do lidera IJP, czyli emiterów drukowanych wyświetlaczy – młodej technologii, która szybka się rozwija.
Spółka będzie pozyskiwać inżynierów oraz biz dev z wszystkich kontynentów, co obecnie się dzieje.
Co będzie z tą strategią, oczywiście nie wiemy, ale brzmi ona rozsądnie. Znając kompetencje spółki oraz determinację w dążeniu do celu, trzymamy kucki i …będziemy weryfikować zapowiedzi oczywiście.
No dobrze, to wszystko ładnie wygląda, ale co z tymi przychodami…
W pierwszym półroczu 2024 roku Spółka zaksięgowała ok. 640 tysięcy zł przychodów ze sprzedaży (1.1 mln zł wraz z przychodami z tytułu rozliczenia dotacji) w porównaniu do ok. 38 tysięcy zł rok do roku.
Pisaliśmy już w ostatnim tekście, że zniechęcenie rynku, nie wynikało z braku podpisywanych umów oraz nawiązywanych relacji, ale z faktu, że „nie widać przychodów, a dużo umów”, “jak długo ten etap może potrwać?”. I my zaczęliśmy się zastanawiać patrząc na wyniki 2 kw., czy spółka spełni zakładane przychody w 2024r. Jednak od przedstawicieli spółki na ostatnim webinarze usłyszeliśmy jednoznaczne potwierdzenie, że pod koniec roku te wartości mają istotnie rosnąć i podtrzymują swoje zapowiedzi, iż łączne przychody w 2024 to 3-5 krotność 2023, a potem będą podtrzymywać to tempo wzrostu.
Podsumowanie
W tym miejscu najchętniej byśmy powtórzyli co napisaliśmy jakiś czas temu.
Noctiluca jest ciekawą firmą rozwijającym technologie OLED, głównie dlatego, że poza rozwijanym IP posiada też inne modele biznesowe, wynikające z szerokiej oferty obecnego i rozwijanego portfolio. Co dla inwestora czyni ją wszechstronną, czyli bardziej bezpieczną. Spółka realnie realizuje tematy dla największych firm świata, przy czym w odróżnieniu od innych podmiotów nie potrzebuje relatywnie wiele kapitału. Jest coraz dojrzalsza technologiczne, coraz bardziej znana w tym zamkniętym prawie hermetycznym środowisku, wchodzi w coraz więcej biznesowych relacji. Bardzo ważnym elementem jest fakt, iż przychody nie są jednorazowe tylko powtarzalne z coraz wyższą dynamiką wzrostu, a poza emiterami także realizowana jest sprzedaż na pozostałe warstwy. Druk jest dla spółki dodatkową, unikatową szansą. Ma mocny management i silną część naukową. Zważywszy na to wszystko, założenie, że za kilka lat może zostać w całości/częściowo przejęta, nie wydaje się na dzisiaj założeniem nieprawdopodobnym.
Warto oczywiście znowu przypomnieć, że największą wartością tutaj jest to, że Noctiluca weryfikuje swoje rozwiązania na bieżąco i ewentualnie koryguje kierunki rozwoju do potrzeb rynkowych. Jest to ogromna różnica względem spółek, które tworzą coś latami i inwestują często ogromne pieniądza, a końcowo po konfrontacji z rynkiem, okazuje się, że nie są w stanie odzyskać nawet części zainwestowanych środków. Tutaj ta weryfikacja rynkowa realizowana jest z największymi, a model biznesowy jest realnie wdrażany, to rzadkość.
Powtórzenie pozytywnej opinii z biegiem czasu jest dużym komplementem dla spółki. Czas w biznesie jest najlepszym weryfikatorem umiejętności radzenia sobie z rozwojem, wyzwaniami oraz przeciwnościami, których w biznesie nigdy nie będzie brakowało. Co nie znaczy, że nie należy sprawdzać oraz weryfikować i my z pewnością będziemy to robić.